Det roligaste med läraryrket...

0kommentarer

Det finns mycket som är roligt med läraryrket. Det är svårt att liksom välja ut något som det absolut bästa. 
 
Vad jag tycker är roligt med att vara lärare:
  • Att undervisa. Ja, det är väl egentligen tur att jag tycker att just det är kul. Skrämmande nog finns det otroligt många lärare där ute som faktiskt inte tycker att det är vidare roligt. Jag har mött dem både i min egen yrkeserfarenhet och också när jag själv gick i skolan. Som tur är är de inte så många.
  • Ämnet jag kommer att undervisa i. Jag har alltid gillat svenska. Sedan tyckte jag mindre om svenska när jag läste en grammatikkurs på 30 hp. Men vi hittade tillbaka till varandra igen, jag och svenskämnet. Det är kul att syssla med något man själv är intresserad av!
  • MÖTET. Ja, mötet med eleverna kan nog faktiskt vara det roligaste. Det senaste året har jag också blivit mer och mer sugen på att jobba på mellanstadiet sen när jag är utbildad, mest för att det är den roligaste åldern vilket gör att jag trivs mycket bättre.
  • Kollegor. Att få jobba enskilt, men ändå tillsammans med en hel drös andra lärare som är på väg mot samma mål! Det är fint. 
  • Glödlampan. Ja, självklart den lilla glödlampan som tänds ovanför elevernas huvud när något uppenbarar sig. När de förstår eller kommer med viktiga frågor och infallsvinklar. 
 
Ja, det är väl det här som är det roligaste med att vara lärare (enligt mig). Sedan har jag ju aldrig direkt jobbat som lärare utan bara fått lukta på yrkesrollen när jag varit ute och haft praktik. Men det är det här jag har kommit fram till hittills! Vem vet, det kanske ändras genom åren?
 
 

Kommentera

Publiceras ej